Erasmus w łaskarzewskiej Jedynce
Opublikowano 06 czerwca 2019, autor:
Muzyka nie potrzebuje języka – to tytuł projektu, który jest realizowany w Zespole Szkół nr 1 w Łaskarzewie, w ramach programu Erasmus plus. Przystąpiły do niego szkoły z Bułgarii, Estonii, Litwy i Chorwacji.
Ostateczny kształt projektowi nadały Grażyna Sałasińska – dyrektor placówki i Joanna Głaszczka -nauczycielka języka angielskiego, która została głównym koordynatorem projektu.
Do projektu przystąpiły szkoły z różnych państw, w tym Bułgaria, Estonia, Litwa i Chorwacja.
Pierwsze spotkanie odbyło się w połowie listopada 2018 roku. Było to spotkanie robocze, na którym koordynatorzy dyskutowali na temat szczegółów współpracy oraz dopracowywali plan działań na najbliższe dwa lata.
Gospodarzem spotkania była łaskarzewska Jedynka. Partnerzy projektu uczestniczyli w szkoleniu na temat wpływu szeroko pojętej muzyki na rozwój psychiczny i fizyczny dzieci i młodzieży. Szkolenie dotyczące eTwinningu poprowadził ekspert w tym zakresie Paweł Czapliński.
Krótkoterminowa wymiana grup młodzieży w Bułgarii
W lutym pięcioro uczniów wraz z nauczycielkami języka angielskiego J. Głaszczką i Elizą Pliszką wyruszyło do bułgarskiego miasta Vidin.
-Przez cały tydzień uczniowie brali udział w ciekawych warsztatach ściśle związanych z tematyką projektu, mieli okazję nauczyć się śpiewać w języku bułgarskim oraz zatańczyć narodowe tańce. Uczestniczyli w koncercie lokalnego folklorystycznego zespołu śpiewu i tańca -relacjonują J. Głaszczka i E. Pliszka.
Uczestnicy projektu zwiedzili także okolice miasteczka Belogradchik, w północno-zachodniej części kraju. Okolica słynie z unikatowych skał, tworzących jedno z najpiękniejszych miejsc na świecie.
-Wszyscy byli pod wrażeniem otwartości i gościnności bułgarskich partnerów. Wyjazd ten z pewnością na długo pozostanie w pamięci uczniów i nauczycieli –podkreślają nauczycielki.
Tydzień w Estonii
Pod koniec marca grupa młodzieży licealnej wraz z opiekunkami spędziła tydzień w Estonii. Wizyta rozpoczęła się od zwiedzania stolicy -Tallina. To właśnie tam podziwiać mogli starą zabudowę miasta, amfiteatr, studio nagrań oraz wioskę olimpijską.
-Uczniowie uczestniczyli w zajęciach warsztatowych, mogli nawet przez chwilę stać się producentami wiadomości telewizyjnych oraz stworzyć własne „News” -opowiadają panie.
W kolejnym dniu wizyty uczestnicy projektu projektu odwiedzili Muzeum Muzyki i Sztuki, gdzie słuchali brzmienia dawnych instrumentów. Wykonywano je rzemieślniczo i wykorzystywano podczas uroczystości lokalnych, a do dziś znajdują zastosowanie w muzyce rozrywkowej.
Nauczycielki podkreślają, że każdy wyjazd zagraniczny to mnóstwo atrakcji, piękne miejsca i wspaniali ludzie. Nie należy jednak zapominać o edukacyjnym wymiarze projektu. Jest to bowiem projekt współpracy międzynarodowej, którego głównym celem jest wpłynięcie na zwiększenie poziomu akceptacji dla różnorodności kulturowej wśród młodych ludzi.
-Głównym językiem komunikacji jest język angielski, co pomaga uczniom szlifować umiejętności językowe, tak kluczowe dla pełnego funkcjonowania we współczesnym świecie. Projekt daje niepowtarzalną możliwość nawiązania kontaktów osobistych z rówieśnikami ze szkół partnerskich, a także pozwala zasmakować egzotyki zagranicznych podróży i bycia, chociaż przez kilka dni, samodzielnym, świadomym i otwartym na nowe doświadczenia obywatelem zjednoczonej Europy –podsumowują Eliza Pliszka i Joanna Głaszczka.